Drie tips voor een krachtig en overtuigend cv

CvHet cv is bij veel sollicitanten een ondergeschoven kind, een aspect waar ze niet veel aandacht aan besteden. Veelal wordt een standaard cv, zonder aanpassingen naar verschillende werkgevers gestuurd. Zonde, want je cv is jouw visitekaartje, één van de eerste dingen die een werkgever van jou ziet. Een recruiter wil in de eerste plaats weten of jij aan het vereiste profiel voldoet en de snelste manier om daar achter te komen is via een cv. Je kunt nog zo geschikt zijn voor een functie, wanneer dit niet blijkt uit je cv kun je die baan wel vergeten.

1.       Zorg voor een duidelijke rode draad in je cv; vermeld de functies en taken die relevant zijn voor de desbetreffende sollicitatie. Stel jij solliciteert als redacteur bij een vrouwenmagazine dan is het relevant om te vermelden dat je al van jongs af aan schrijft, hoofdredacteur bent geweest van de schoolkrant en dat je voor je scriptie een acht had. Het doet echter niet ter zake dat jij tijdens je studie als telemarketeer hebt gewerkt. Wanneer iets niet echt relevant is voor de functie waarnaar je solliciteert, verplaats het dan naar de achtergrond of laat het in zijn geheel achterwege.

2.       Benoem uitzonderlijke resultaten bij je werkervaring; was jij voorzitter van je studentenvereniging en heb je in die rol belangrijke dingen voor elkaar gekregen? Bijvoorbeeld doordat je uitzonderlijk veel sponsorgeld binnen hebt gehaald voor het lustrum? Of heb je in je huidige baan een belangrijk project geheel zelfstandig draaiende gehouden? Meld dit dan op je cv. Maak het resultaat waar mogelijk meetbaar door zo specifiek mogelijk aan te geven hoe groot de winst of het voordeel was.

3.       Breng je unique selling points onder de aandacht;

Waarin onderscheid jij je van andere sollicitanten, wat maakt jou uniek? Ben je bijvoorbeeld met een paar vrienden de oceaan over geroeid, heb je je eigen kledinglijn ontwikkeld of heb je in je vrijwilligerswerk een belangrijk verschil gemaakt voor anderen? Laat door jouw ‘unique selling points’ zien waarom een recruiter juist voor jou moet kiezen, in plaats van voor een andere kandidaat.  Dit doe je door in een apart onderdeel aandacht te besteden aan een opsomming van drie tot vijf ‘unique selling points’ en deze ook in de rest van het cv terug te laten komen.

Wil jij niet langer solliciteren zonder enig resultaat? Zorg dan voor een overtuigend en krachtig cv, waarin jij jezelf verkoopt en jouw kwaliteiten en unieke vaardigheden duidelijk naar voren laat komen. Stem je cv af op de specifieke sollicitatie, zorg voor een duidelijke rode draad, breng uitzonderlijke resultaten of prestaties duidelijk onder de aandacht en bouw een aparte ruimte in voor je ‘unique selling points’.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het aanscherpen en professionaliseren van je cv? Ik help je graag! Check voor meer info: cv check

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>