Dé 5 stappen om succesvol te solliciteren

stappen om succesvol te solliciteren

Solliciteren is een uitermate belangrijke vaardigheid voor elke young professional, het verloop van je loopbaan wordt mede bepaald door je sollicitatievaardigheden. Toch wordt hier gedurende je schoolcarrière vrijwel geen aandacht aan besteed. Als het op solliciteren aankomt ben je  op jezelf aangewezen. Wanneer je eenmaal afgestudeerd bent is het aan jou om met en vallen en opstaan te leren solliciteren. Je stelt je eerste cv op, maakt voor het eerst een sollicitatiebrief, tracht wegwijs te geraken in de jungle van vacaturebanken en werving- en selectiebureaus en doet zo je eerste ervaringen op met solliciteren.

Weet jij nog hoe dat bij jou ging, je eerste sollicitatiegesprek? Eén van mijn eerste sollicitatiegesprekken vond plaats op het terras met een biertje in de hand. Toen vond ik het leuk dat het er allemaal niet zo formeel en stijf aan toe ging. Pas nadat ik daar eenmaal werkte, realiseerde ik me dat deze ongedwongen manier van solliciteren, ook wat zei over de cultuur en werkwijze van die organisatie.

Een ander sollicitatiegesprek, dat ik niet snel zal vergeten, was de laatste ronde bij een groot PR-bureau. Alles was in kannen en kruiken, het laatste gesprek zou uitsluitend bestaan uit een kennismaking met één van de belangrijkste klanten waar ik voor zou gaan werken. In dat gesprek bleek echter dat deze klant helemaal niet op een nieuwe kracht zat te wachten en dat maakte hij op niet mis te verstane wijze kenbaar. De aanstelling die eigenlijk al zo goed als zeker was, was van het ene op het andere moment van de baan.

Inmiddels is het zoveel jaar later en ben ik zelf menige (sollicitatie)ervaring rijker. Tegenwoordig solliciteer ik zelf niet meer, maar help ik twintigers en dertigers bij het vinden van een baan die bij ze past. Ik ben er van overtuigd, dat iedereen een baan kan vinden die optimaal bij hem/ haar past, mits de juiste stappen gezet worden.

DE 5 STAPPEN OM SUCCESVOL TE SOLLICITEREN

1. Stel jouw persoonlijke profiel samen;
Toen ik begon met solliciteren dacht ik, dat ik heel goed wist wie ik was en wat mijn kwaliteiten en interesses waren. Ik wist menig recruiter er van te overtuigen dat ik zeer stressbestendig was en dat verkopen mij met de paplepel was ingegoten. De realiteit was echter, dat ik helemaal niet zo stressbestendig was en dat ik ook niet van harde sales hield. Dat besefte ik toen echter nog niet. Omdat ik wel goed was in mezelf verkopen, overkwam het mij menigmaal, dat ik voor een functie werd aangenomen die eigenlijk helemaal niet bij mij paste.

Om een baan te vinden die bij jou past is het in de eerste plaats belangrijk dat je jezelf kent; dat je weet wat jouw kenmerkende drijfveren en karaktereigenschappen zijn, dat je bekend bent met je belangrijkste kwaliteiten en vaardigheden, dat  je weet wat je wel en niet leuk vindt in een baan en wat jouw belangrijkste waarden zijn.

2. Doe gedegen arbeidsmarktonderzoek;
Voordat je gericht kunt gaan solliciteren is het belangrijk, dat je onderzoekt wat voor soort functie/ organisatie en branche het beste bij jou past. Hiermee voorkom je dat jouw beeld niet in overeenstemming blijkt te zijn met de werkelijkheid en je eenmaal aan het werk helemaal niet op je plek blijkt te zitten. Begin je onderzoek door bijvoorbeeld op LinkedIn na te gaan welke mensen jij kent, of via via kent met een functie die jou aanspreekt. Leg contact met die persoon en zorg ervoor dat je via een oriënterend gesprek een beter beeld krijgt van de functie/ organisatie en branche. Vraag bijvoorbeeld naar de voornaamste werkzaamheden van deze persoon, hoe hij/ zij de toekomst van het werkveld ziet, wat minder leuke aspecten van het werk zijn en achterhaal hoe je voor een dergelijke positie in aanmerking kunt komen. Gaandeweg krijg je een steeds beter beeld van de branches, organisaties en functies die wel en niet bij jou passen.

3. Werk aan je personal branding;
Zodra je in kaart hebt gebracht wie jij bent, wat je kunt en wat je wilt en je door het arbeidsmarktonderzoek weet wat voor soort baan/ organisatie en branche daar optimaal bij aansluit, is het tijd om aandacht te besteden aan je personal brand. Personal branding betekent dat jij jezelf als een merk presenteert. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen en laat zo via jouw personal brand aan je netwerk en potentiële werkgevers zien wie je bent en waar je voor staat. Dit doe je zowel online, op social media als LinkedIn, Twitter en Facebook, maar ook offline bijvoorbeeld tijdens netwerkgesprekken. Een scherpe elevator pitch is hierbij onontbeerlijk. Zorg ervoor dat je in een paar zinnen kunt formuleren wie je bent, waar je voor staat en welk probleem je voor de ander kunt oplossen.

4. Maak gebruik van Social Media;
LinkedIn is in de bijna tien jaar, dat de zakelijke social media site nu bestaat, niet meer weg te denken uit het sollicitatieproces. Wanneer een nieuwe cliënt bij mij komt voor een kennismaking of ik een netwerkafspraak heb, check ik voorafgaand vaak LinkedIn om wat over die persoon te weten te komen. Reken er maar op dat ik niet de enige ben, de meeste recruiters doen dit ook. Met een goed LinkedIn-profiel ben je vindbaar voor recruiters en kun je gemakkelijk en snel contact onderhouden met je netwerk. Je blijft op de hoogte van de activiteiten van jouw netwerk en kunt laten zien waar jij je mee bezighoudt. Wanneer jij je netwerk goed onderhoudt en men exact op de hoogte is van wat jij zoekt, zal je eerder benaderd worden op het moment dat zich interessante carrièrekansen voordoen.

5. Trek de baan die bij jou past naar je toe;
Overtuigingskracht, zelfvertrouwen, focus en doorzettingsvermogen zijn sleutelwoorden bij succesvol solliciteren. Een baan die bij je past krijg je niet in de schoot geworpen. Soms lijkt het misschien zo dat sommige mensen alles aan komt waaien zonder dat ze er iets voor hoeven te doen. Wat je echter niet ziet is dat die mensen heel hard werken, weten wat ze willen, een duidelijke focus hebben en niet opgeven tot ze hun doel hebben bereikt. Om een baan te vinden die bij je past zal je op jezelf moeten vertrouwen en door moeten zetten, ook alles tegen zit.

Kortom wanneer jij over een persoonlijk profiel beschikt en je personal brand daar op afstemt, je gebruik maakt van de mogelijkheden van social media, je je netwerk inzet bij het solliciteren en je tot slot kiest voor een duidelijk sollicitatiestrategie waar je consequent mee aan de slag gaat, dan zal je zien dat ook jij succesvol kunt solliciteren!

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>