Verkoop jezelf met een krachtige elevator pitch

elevator pitch

Jeroen trekt een moeilijk gezicht wanneer ik hem in een coachingsessie vertel hoe belangrijk het is om jezelf goed te verkopen. Hij is niet de enige, veel young professionals zeggen hier moeite mee te hebben. Ze willen zich ‘niet beter voordoen dan ze zijn’.

Maar wie zegt dat jij je beter moet voordoen dan je bent? Het draait juist om authenticiteit en eerlijkheid: op die manier laat je zien waar jij voor staat. Zolang je niet benadrukt wat je in huis hebt, wat jou uniek maakt, en waarvoor anderen bij uitstek een beroep op je kunnen doen, kun je niet van anderen verwachten dat ze jouw toegevoegde waarde kunnen ontdekken.

VERKOOP JEZELF IN KORTE TIJD

Wat jij te bieden hebt, staat niet op je voorhoofd geschreven. Je moet het actief uitdragen. Dit doe je door een krachtige elevator pitch te formuleren. In een elevator pitch geef je in zeer beperkte tijd weer wie je bent, wat je kwaliteiten zijn en welk probleem jij bij uitstek voor een ander op kunt lossen. Leg je toegevoegde waarde uit in de tijd die een lifttochtje duurt: vanaf het moment dat je samen met iemand in de lift stapt, tot de lift weer stopt.

ZEVEN STAPPEN

Hoe formuleer je een goede elevator pitch? Dat is nog niet zo gemakkelijk. Eén van de grootste uitdagingen blijkt vaak om het kort en krachtig te houden en niet te lang uit te wijden over dingen die voor de ander niet relevant zijn. Maar met de juiste stappen kan ook jij een elevator pitch formuleren die voor jou werkt.

Bedenk een aantal kernwoorden of vaardigheden die op jou van toepassing zijn en zet die op papier. Kies de eigenschappen die uitzonderlijk zijn en jou uniek maken, zonder daarbij de waarheid geweld aan te doen.

Zet je pitch op papier alsof je het aan iemand vertelt, dit zal je helpen om het uiteindelijk ook gemakkelijk uit te kunnen spreken.
Oefen met vrienden en familie en vraag hen om feedback. Scherp je verhaal waar nodig aan. Hoe vaker je je pitch hebt gedaan, des te gemakkelijker zal het je afgaan.

Zoom in op de problemen van je gesprekspartner, de problemen in zijn/ haar vakgebied, waar je bij uitstek een oplossing voor hebt.
Beschrijf welke toegevoegde waarde jij kunt bieden bij het oplossen van deze problemen.

Zorg ervoor dat het geen éénrichtingsverkeer is, maar ga de dialoog aan met je gesprekspartner en toon interesse.
Rond het gesprek niet af voordat je duidelijk hebt wat de volgende stap zal zijn. Vraag om een visitekaartje of toestemming om je cv te sturen.

Met een pakkende en krachtige elevator pitch laat jij op overtuigende wijze jouw toegevoegde waarde zien. Tien tegen één dat je daar een werkgever of opdrachtgever mee overtuigd!

Heb je vragen over het formuleren van je elevator pitch? Kom je er alleen niet uit? Ik help je graag vrijblijvend verder. Mail mij op info@youngpeoplecoaching.nl

 

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>