Hoe je met een sterk personal brand het verschil maakt in sollicitaties

personal branding

Waar denk jij aan bij grote merken als Volvo of Heineken? Volvo associeer ik met veilig en degelijk, een gezinsauto met een labrador achterin ;-) . Bij Heineken denk ik aan bier dat wereldwijd verkrijgbaar is, aan grappige reclames zoals de mannen met hun ‘walk in fridge’ en de simpele maar doeltreffende kreet van een paar jaar terug: ‘Biertje?’ Deze merken slagen er in een bepaald gevoel bij jou op te roepen. Ze roepen positieve associaties op, waardoor je deze merken niet snel zult vergeten.

Is dat niet juist wat jij ook wilt in een sollicitatietraject? Een positieve associatie oproepen bij potentiële werkgevers, ervoor zorgen dat je een onuitwisbare indruk achterlaat en er voor zorgt dat men jou onthoudt? Wat deze grote merken kunnen, kan jij ook. Sterker nog jij beschikt al over een personal brand, of je het nu wilt of niet. Ook al heb je tot op heden nog nooit bewust nagedacht over hoe je op anderen overkomt, toch hebben anderen door jouw manier van kleden, communiceren en doen een bepaald beeld van jou.

Heb je enig idee hoe andere mensen over jou denken? Weet jij hoe je je positief kunt onderscheiden van andere kandidaten in een sollicitatieprocedure? Ben jij je ervan bewust wat voor een eerste indruk je achterlaat bij potentiële werkgevers?

 

BOUW IN 3 STAPPEN EEN STERK PERSONAL BRAND

1. Ben je al aan de slag gegaan met je persoonlijke profiel (zie blog Succesvol solliciteren Stap 1: Het persoonlijke profiel)? Dan heb je de eerste stap voor het bouwen van een sterk personal brand al gezet. In deze eerste stap breng je namelijk in kaart wat kenmerkend en typerend is voor jou. Je beschrijft wat jouw unieke kwaliteiten, talenten en waarden zijn. Welk probleem jij bij uitstek voor een klant of werkgever kunt oplossen.

Schakel de hulp van vrienden en bekenden in en vraag hen wat ze typerend vinden voor jou en wat voor een indruk je bij hen achterlaat.

Schrijf indien je dit niet al gedaan hebt alsnog een kort persoonlijk profiel waarin je jouw vaardigheden, talenten, waarden en passies omschrijft.

2. Stem je profiel af op jouw persoonlijke ambitie en bepaal wat je wilt bereiken met jouw personal branding. Denk na over wat voor soort indruk je achter wilt laten. Niet iedere eigenschap of elk kenmerk is even relevant in het kader van jouw persoonlijke ambitie, maak daar keuzes in.

3. Wees onderscheidend en onderstreep jouw ‘unique selling points’. Dit doe je niet door jezelf te  profileren als leergierig, spontaan, analytisch en een teamplayer, want dat is nauwelijks onderscheidend te noemen. Denk na over wat écht kenmerkend is voor jou, wat kun jij wat voor de meeste andere young professionals niet op gaat? Een lastige vraag, maar als je hem eenmaal hebt beantwoordt, ben je veel beter in staat je te onderscheiden van je concurrentie.

Met een personal brand alleen ben je er echter nog niet. Een goed geformuleerde elevator pitch helpt jou om online maar ook tijdens netwerkgesprekken kort en krachtig duidelijk te maken wat jij te bieden hebt. Wanneer iemand vraagt wat jij doet zeg je na het formuleren van een goede elevator pitch niet: ‘Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging of ik ben organisatieadviseur.’ Maar je formuleert achtereenvolgens wie jij bent, wat je kunt, wat je onderscheidt van anderen en voor welk probleem jij de oplossing hebt. Met een duidelijke en heldere boodschap hoeven anderen niet zelf te bedenken wat jij eventueel voor hen zou kunnen betekenen, maar is dat in één keer duidelijk. Hierdoor kunnen anderen jouw boodschap beter onthouden en gerichter met je mee denken.

Is je personal brand gereed? Laat jezelf dan zien op social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook of kies voor een eigen website of blog. Je kunt ervan uit gaan dat recruiters in een sollicitatietraject je social media-profielen zullen checken. Houd hier dan ook rekening mee en plaats uitsluitend content die je ook met je toekomstige leidinggevende zou delen. Een foto waarop jij zichtbaar beschonken bent zal je niet helpen bij het vinden van een nieuwe baan.

Een sterk personal brand vraagt blijvende aandacht, het is nooit af. Blijf er dan ook actief mee bezig. Houd je LinkedIn-profiel up to date, post regelmatig op Twitter en check één keer in de zoveel tijd of jouw personal brand nog in overeenstemming is met jouw persoonlijke ambitie. Houd ook in de gaten dat je zowel online als offline hetzelfde uitstraalt en wees authentiek en betrouwbaar.

Kortom wees overtuigd van jouw talenten en kwaliteiten en overtuig potentiële werkgevers of klanten dat jij aangewezen persoon bent voor de baan/opdracht. Blijf werken aan jouw unieke personal brand en laat zien wat je in huis hebt. Of je nu tijdelijk zonder werk zit, benaderd wilt worden voor een interessante opdracht of promotie wilt maken, met een sterke personal brand geef jij je loopbaan de richting die jij voor ogen hebt.

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>