Veel young professionals worstelen met hun werk privé balans, jij ook?

Balans tussen werk en privéVeel young professionals die ik spreek hoor ik over hoe druk ze zijn en vooral met werk. Op zich niets mis mee, zolang het binnen de grenzen van het toelaatbare blijft. Maar ja, wanneer is het nog toelaatbaar en wanneer niet meer?

Kortom wanneer is er nog sprake van balans tussen je werk en je privéleven?

Dat hangt voor een deel van jezelf af en de keuzes die jij daarin maakt. Als ik naar mij zelf kijk is het heel wisselend hoeveel ik op een dag werk, de ene keer werk ik de gehele dag non-stop en ‘s avonds ook en de andere dag ga ik tussendoor lunchen met een collega- coach of ga ik even naar de kapper. Dat is een van de voordelen van eigen baas zijn ;-)

Wanneer je niet voor jezelf werkt, ben je daar niet zo vrij in. Als jij er bijvoorbeeld voor hebt gekozen om bij een gerenommeerd advocatenkantoor aan de slag te gaan of je bent investment banker, dan kun je er vanuit gaan dat je de eerste paar jaar van je carrière de meeste avonden op kantoor door brengt. Dat is een keuze die je maakt, dat moet je willen.

Het aantal uren dat je gemiddeld op je werk door brengt, is sterk afhankelijk van de organisatiecultuur. Een gegeven waar je voor je sollicitatie dus rekening mee kunt houden!

Maar wat nu, als je het naar je zin hebt op je werk, maar er wel tegen aanloopt, dat de balans tussen werk en privé steeds meer zoek raakt?

Het is belangrijk om te weten dat er in eerste instantie maar één iemand is die hier verandering in kan brengen en dat ben jijzelf!

Werkgevers zijn doorgaans niet zo bezig met de vraag of jouw werkbelasting in verhouding is met wat je aan kan. Dus zolang jij niet aan de bel trekt, zal het waarschijnlijk niet snel opgemerkt worden.

Geef bij je leidinggevende aan dat je teveel werk hebt liggen waar je niet aan toe komt, tenzij je standaard overwerkt. Voordat je dit doet, doe je er verstandig aan op een rij te zetten welke werkzaamheden je hebt liggen en hoeveel tijd je daar gemiddeld mee kwijt bent. Neem je tijdsbegroting bij voorkeur wat ruimer, zodat er ook tijd is om aandacht te besteden aan onvoorziene zaken. Bereken dan vervolgens wat volgens jou een reële werkbelasting is. Je komt zelf met een voorstel en laat je leidinggevende zien dat je er over na hebt gedacht.

Dit is helaas geen garantie voor meer balans tussen werk en privé maar wel een eerste belangrijke stap om wat aan de situatie te doen.

Als je de overbelasting herhaaldelijk hebt aangekaart en er wordt vanuit de organisatie niets mee gedaan, dan kun jij je afvragen of je nog op de juiste plek zit. Dat klinkt misschien drastisch, maar realiseer je één ding:

Jij bent degene die na langdurige overbelasting uiteindelijk overspannen of met een burn-out thuis zit en niet je werkgever! Dus jij dient er ook in de eerste plaats voor te zorgen, dat de balans tussen werk en privé in evenwicht blijft.

Hoe staat het met jouw werk privé balans? Heb je er moeite mee om het juiste evenwicht te vinden of is dat voor jou helemaal geen issue? Ik vind het leuk als je jouw mening/ ervaring deelt.

Heb je vragen? Stel ze me gerust!

Ik wens je een fijne dag!

Hartelijke groeten,

Otteline Asselbergs

 
 
 
 

 

 

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

2 Reacties op Veel young professionals worstelen met hun werk privé balans, jij ook?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>