Maak van jouw cv een onweerstaanbaar en aantrekkelijk visitekaartje

CvDe banen liggen niet voor het oprapen, dat is niks nieuws. Dit wil echter niet zeggen, dat er überhaupt geen banen zijn. Vacatures en baankansen zijn er wel degelijk, je bent echter niet de enige, maar één van de zovelen die op dezelfde baan aast. Daarom is het nu des te belangrijker dan ooit dat jij je onderscheidt van je concurrenten. Je kunt nog zo goed in je werk zijn, als jij niet in staat bent jezelf te verkopen en te laten zien wat jij in huis hebt, dan vis je al snel achter het net.

Jouw cv is één van de eerste dingen die een potentiële werkgever van jou ziet. Het is jouw visitekaartje in iedere sollicitatieprocedure. Met een cv kun je het maken of niet. Je kunt met nog zulke mooie cijfers afgestudeerd zijn en nog zo capabel en slim zijn. Je moet het wel overbrengen in je cv. Slaag je daar niet in? Dan kun je die baan van je dromen wel vergeten.

Hoe belangrijk een goed en verzorgd cv ook is, menig Young Professional slaat de plank cv-technisch vaak mis. Een cv van meer dan twee A4tjes terwijl je net komt kijken op de arbeidsmarkt, een opsomming van onbelangrijke nevenactiviteiten en nietszeggende bijbanen, een ontbrekend telefoonnummer, vermelden dat je Frans maar matig is en dat je vrouw en kinderen je passie zijn.

Het cv is bij veel sollicitanten een ondergeschoven kind, waar ze niet veel aandacht aan besteden. Meestal wordt een standaard cv zonder aanpassingen naar verschillende werkgevers gestuurd. Zonde, want juist het cv is jouw visitekaartje en één van de eerste dingen waar een recruiter naar kijkt. De sollicitatiebrief waarin je motiveert waarom je op die functie solliciteert is leuk en aardig, maar in de eerste plaats wil een recruiter weten of jij aan het vereiste profiel voldoet en dat zie je aan het cv.

3 tips om van jouw cv een onweerstaanbaar en aantrekkelijk visitekaartje te maken:

1. Zorg voor een duidelijke rode draad in je cv; vermeld bij uitstek die functies en taken die jouw specifieke sollicitatie ondersteunen. Stel jij solliciteert als marketeer in de Fast Moving Consumer Goods Industrie dan is het zeker relevant om te vermelden dat je een Masterclass bij Unilever hebt bijgewoond. Het doet echter niet ter zake dat jij tijdens je middelbare schooltijd als oppas hebt gewerkt. Dingen die niet relevant zijn, verplaats je naar de achtergrond of laat je in zijn geheel achterwege.

2. Benoem uitzonderlijke resultaten bij je werkervaring; heb jij in het bestuursjaar van je studentenvereniging een mooi resultaat neergezet? Je hebt bijvoorbeeld uitzonderlijk veel sponsorgeld binnengehaald voor het lustrum? Of heb je in je huidige baan een belangrijke klant voor je werkgever binnengehaald? Meld dit dan op je cv. Kwantificeer indien mogelijk het resultaat, door zo specifiek mogelijk aan te geven hoe groot de winst of het voordeel was.

3. Breng je Unique Selling Points duidelijk onder de aandacht; Laat in je cv zien wat jou onderscheidend en uniek maakt ten opzichte van de concurrentie. Waarom zou een recruiter voor jou moeten kiezen, in plaats van kandidaat 2, 3 of 4? Besteed in een apart onderdeel aandacht aan een opsomming van drie tot vijf Unique Selling Points. Zorg ervoor dat deze USP’s ook terug te vinden zijn in de rest van je cv.

Wil jij succesvol zijn in het solliciteren en een baan vinden die bij jou past?
Maak dan van jouw cv een onweerstaanbaar en aantrekkelijk visitekaartje. Verkoop jezelf en benadruk jouw kwaliteiten, capaciteiten en unieke vaardigheden. Zorg voor een duidelijke rode draad in je cv en stem je cv elke keer af op de specifieke sollicitatie, breng uitzonderlijke resultaten of prestaties duidelijk onder de aandacht, ruim een aparte ruimte in voor je USP’s en onderscheid je van de concurrentie met een aantrekkelijk en creatief cv.

Ik vind het leuk als je reageert op dit artikel of het deelt op Twitter, Facebook of LinkedIn.

Hartelijke groeten,

Otteline Asselbergs

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

2 Reacties op Maak van jouw cv een onweerstaanbaar en aantrekkelijk visitekaartje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>