Opgebrand aan het begin van je carrière? Ook jij kunt een burn-out krijgen

Young professional burn-outJe wilde zo snel mogelijk studeren. Naast je studie een fulltime baan moest kunnen volgens jou. Andere werelden en culturen lonkten, dus maakte je minimaal één keer per jaar een verre reis. Eenmaal afgestudeerd zette jij je oude leventje met veel uitgaan en sociale activiteiten voort. Dat moest toch kunnen? Waarom niet? Als iedereen het kan, dan kan ik dat toch ook dacht je. Je wilde niet onder doen voor je vrienden. Op Facebook en Twitter zag je wat voor een bijzondere reis vriend X had gemaakt en naar wat voor cool feest vriendin Y was geweest. Wat zag vriendin X er trouwens goed uit op Facebook.. In jouw ogen had iedereen een perfect leven, dus dat wilde jij ook.

Een tijdje slaagde je erin om alle ballen in de lucht te houden. Hard werken, nog even in het weekend die presentatie van volgende week voorbereiden en wat mailtjes beantwoorden, na een intensieve werkdag naar de sportschool of met vrienden afspreken. Totdat vermoeidheid de kop op stak, je was constant verkouden en kampte met allerlei kwaaltjes. Na een weekje bijtanken ging het weer, dus stoomde je verder in je aloude ritme. Totdat je weer tegen dezelfde muur opliep alleen dit keer erger. Innerlijk verlangde je naar een time-out, even uitrusten en niets doen, maar je zat in een sneltrein die maar doordenderde, dus ging je na een korte pauze weer verder.

Op je werk werd je inzet beloond en mocht je de kar gaan trekken van een nieuw, uitdagend project. Super trots en vereerd was je, dat jij deze belangrijke klus toebedeeld kreeg. Dat het betekende dat je nog langere dagen maakte dan je al deed, negeerde je, dat je steeds slechter sliep, weet je aan de jetlag van de zakenreizen. Je bleef doorgaan en negeerde de signalen die jou er op wilde attenderen, dat het zo niet langer kon. Totdat je van het ene op het andere moment allemaal teveel werd, de stoppen sloegen door. ’s Ochtends kwam je je bed niet meer uit bed, je kon niet meer op je benen staan. Geveld door een burn-out werd je letterlijk en figuurlijk gedwongen pas op de plaats te maken.

Herkenbaar? Zou dit verhaal over jou kunnen gaan? Vergis je niet Burn-out en overspannenheid is niet iets wat alleen oudere medewerkers treft. In 2011 kampten ruim 1 op de 7 medewerkers van 25 jaar en ouder oud met klachten als oververmoeidheid, stress en paniekaanvallen . Twintigers die aan het begin van hun carrière staan, lopen een groter risico om op te branden. Je bent nieuw in de organisatie en wilt niet onderdoen voor je collega’s. Je wilt jezelf bewijzen en laten zien dat ze jou terecht hebben uitgekozen voor die baan. Je vergelijkt je met collega’s die al langer werken en verwacht van jezelf soortgelijke prestaties. Hierdoor neem je teveel hooi op je vork met alle gevolgen van dien.

Hoe voorkom je een burn-out?

1. Stel redelijke eisen aan jezelf;

Je bent geneigd jezelf te spiegelen en te vergelijken met anderen. Dat is een normaal menselijk verschijnsel en op zich is daar niets mis mee. Het wordt echter een probleem
wanneer jij je uitsluitend vergelijkt met mensen die het in jouw ogen beter doen dan jij. Bijvoorbeeld collega’s die meer werkervaring hebben. Het is logisch dat jij met minder werkervaring niet evenveel weet als je senior collega, verwacht dat dan ook niet van jezelf. Vergelijk jezelf met mensen die qua opleiding, achtergrond en werkervaring ongeveer gelijk zijn aan jou en je zult zien, dat je het heel redelijk doet.

2. Durf te kiezen

Het liefst wil je én een leuke baan én een druk sociaal leven én tijd om te sporten én verre reizen maken. Besef echter dat constant alles willen doen, leidt tot uiteindelijk niets meer kunnen doen. Maak keuzes in wat je wel en niet wilt doen. Bedenk waar je het komend jaar je aandacht en energie in wilt steken. Is dat voornamelijk je werk, omdat je bijvoorbeeld net aan een nieuwe baan begonnen bent? Zet dan op andere fronten een stapje terug, maar
ruim wel voldoende tijd in voor ontspanning. Kom jij tot rust door een bezoek aan de sauna, het lezen van een boek, een etentje met vrienden? Plan dit dan in. Bekijk per week en per dag wat je wilt doen en kies voor die dingen die jij het meest belangrijk vindt.

3. Zeg vaker nee en stel grenzen

Ben je bang dat als je nee zegt tegen dat etentje, je vrienden je niet meer aardig vinden? Moet je wel ja zeggen tegen het verzoek van je collega om dat rapport voor hem af te maken, want anders kost het je op den duur je baan? Als je een keer nee zegt tegen
vrienden, zullen ze je heus niet opeens onaardig vinden. Ze zullen het misschien jammer vinden dat je er niet bij bent, maar dat mag. Op je werk hoef je niet op elk verzoek van collega’s in te gaan. Het is weliswaar bevorderlijk voor de werksfeer als je collegiaal met elkaar omgaat en elkaar waar nodig uit de brand helpt. Dit betekent echter niet, dat jij altijd ja moet zeggen als een collega een beroep op je doet. Houd goed in de gaten wat jij voor die dag op de agenda hebt staan. Heb je tijd voor een extra klusje? Prima, help je collega een handje. Heb je geen tijd? Geef dat dan aan.

Vind je het lastig om op zo’n onverwacht verzoek direct antwoord te geven? Wie zegt dat het noodzakelijk is? Neem gerust even de tijd om te kijken of je wel of geen tijd hebt en zeg dat je er op een later moment op terug komt.

Wil je meer weten over burn-out? Neem een kijkje op http://www.burnin.nl/. Je vindt hier veel nuttige informatie. Recent was er een uitzending op TV die in
het teken stond van Burn-out: http://www.youtube.com/watch?v=AUhaLNNecCs

Heb jij het gevoel dat jij in die denderende sneltrein zit en weet je niet hoe je uit moet stappen? Wil je hulp en begeleiding bij het voorkomen of herstellen van een burn-out? In mijn praktijk komen veel twintigers en dertigers die met burn-outklachten kampen. Neem dan ook gerust contact met mij op, ik help je graag.

Ik vind het leuk als je reageert op dit artikel of het deelt op Twitter, Facebook of LinkedIn.

Hartelijke groeten,

Otteline Asselbergs

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>