Solliciterende starter blijft vooral zichzelf

young professionals, young professional, loopbaanbegeleiding, loopbaanadvies, loopbaancoaching, hoe vind ik een baan, ik zoek een baan, outplacement, cv check, LinkedIn profiel checkJezelf blijven, is het devies van werkzoekende starters. 84 procent probeert indruk te maken tijdens een sollicitatiegesprek door zichzelf te zijn. Bijna veertig procent schermt met opzet online profielen niet af, omdat ze vinden dat een nieuwe werkgever hen moet zien zoals ze zijn.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Intermediair onder ruim vijfhonderd werkzoekende studenten en mensen met maximaal een jaar werkervaring.

Jezelf blijven in een sollicitatieproces is verstandig, vindt Intermediairs sollicitatiecoach Marloes Wichink Kruit. ‘Het voorkomt dat je ergens gaat werken waar je je niet thuis voelt. Een heel hippe tent bijvoorbeeld, terwijl je niet hip bent. Je nieuwe werkgever moet passen bij jouw normen en waarden.’

Juist starters echter, weten nog niet goed waar ze passen: werken ze liever bij een groot bedrijf of een kleine club, kunnen ze zich goed redden in een strakke hiërarchie of willen ze meer vrijheid? Kijk naar je ervaringen in je studententijd, zegt Victor Paumen, senior adviseur bij GITP. Werkte je graag samen in groepjes, of was je liever zelfstandig bezig? Was je de aanjager in jouw commissie, of was jij degene die oog had voor de details?

Bellen voor het sollicitatiegesprek

Jezelf zijn is niet voldoende. Een sollicitant moet ook passen bij wat het bedrijf zoekt. Iemand die weet wat het bedrijf nodig heeft en kan uitleggen hoe hij daaraan gaat bijdragen, maakt de meeste indruk op Paumen.

Voorafgaand aan het gesprek even bellen, is een goede manier om erachter te komen wat het bedrijf zoekt. Slechts eenderde van respondenten uit het onderzoek doet dat. Paumen heeft een tip voor de digitaal aangelegde generatie starters: probeer via LinkedIn mensen te vinden die bij het bedrijf werken en die je meer kunnen vertellen over wat er speelt en wat het bedrijf nodig heeft.

Actief zijn op LinkedIn kan sowieso in je voordeel werken, denkt Wichink Kruit. ‘Mensen die in de communicatie, sales of marketing willen werken moeten kunnen netwerken en dat gaat tegenwoordig via LinkedIn.’ 16 procent van respondenten pimpt het profiel nog wat als er een sollicitatie loopt. Niet doen, zegt Paumen. Mensen met verschillen tussen hun cv en hun profiel op Linkedin kunnen rekenen op vragen.

In hoeverre blijf jij jezelf tijdens het solliciteren? Laat een reactie op mijn blog!

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>