Succesvol solliciteren Stap 2: Doe gedegen arbeidsmarktonderzoek

arbeidsmarktonderzoekARBEIDSMARKTONDERZOEK

Voordat je gaat solliciteren is het belangrijk dat je in kaart brengt of het beeld dat jij van een bepaalde baan en organisatie hebt in overeenstemming is met de werkelijkheid, het zogenaamde arbeidsmarktonderzoek. Ik krijg maar al te vaak twintigers en dertigers bij mij in mijn praktijk die aangeven dat ze zo’n ander beeld hadden van de functie en dat de realiteit vies bleek tegen te vallen. Een goede manier om een eerste indruk te krijgen van een organisatie, de functie en de mensen die daar werken is door middel van arbeidsmarktonderzoek, via een oriënterend gesprek in het bijzonder. In een dergelijk gesprek streef je er hoofdzakelijk naar zoveel mogelijk informatie over de baan en organisatie te verzamelen.

ORIËNTERENDE GESPREKKEN

Dit doe je niet door de HR-afdeling te bellen met het verzoek om een oriënterend gesprek. Een grotere kans van slagen heb je via je netwerk. Zodra je weet bij welke organisaties je graag wilt gaan praten, ga je na wie in jouw netwerk waar werkzaam is. De snelste en eenvoudigste manier om dit te doen is via LinkedIn. Dit geeft je snel een beeld wie uit je eerstegraads netwerk waar werkt (de mensen waar je direct mee gelinkt bent), maar je kunt ook zien waar de mensen die zich in jou tweedegraads netwerk bevinden (je bent via een eerstegraads connectie met hen gelinkt) werkzaam zijn. Vraag deze mensen of zij bereid zijn een keer een uurtje van hun tijd vrij te maken om jou wat meer over hun werk en de organisatie te vertellen. In de meeste gevallen zal men bereid zijn om een afspraak met je te maken. Mocht dit echter niet zo zijn, dan kun je vragen of ze iemand kennen in een soortgelijke functie die wel in de gelegenheid is om jou te woord te staan.

EEN GROOT NETWERK

Denk je dat je niet zoveel mensen kent en niet over een uitgebreid netwerk beschikt? Wat dacht je van je vader en moeder, ooms, tantes, studiegenoten, scriptiebegeleiders, docenten, vrienden en kennissen van je ouders en ga zo maar door. Maak er een gewoonte van de mensen die je ontmoet uit te nodigen om te linken via LinkedIn, je weet nooit wat jullie in de toekomst voor elkaar kunnen betekenen. Zorg echter wel voor een gepersonaliseerde uitnodiging, waarin je kort omschrijft waar je iemand van kent en waarom je graag met hem/haar wilt linken.

HOE VOER JE EEN ORIËNTEREND GESPREK?

Zorg er voor dat je goed voorbereid het gesprek in gaat, ben dus op de hoogte van wat je gesprekspartner precies doet en hoe de organisatie er voor staat. Laat zien dat je weet waar je het over hebt. Stel gerichte vragen die er toe doen en waarmee jij de functie, die in dit oriënterende gesprek centraal staat, op geschiktheid kunt beoordelen.
Laat een positieve indruk bij je gesprekspartner achter en bedank diegene naderhand via email nogmaals voor zijn/ haar tijd. Schroom niet om na een prettig gesprek deze persoon toe te voegen aan je LinkedIn-netwerk dit maakt het in de toekomst eenvoudiger om weer contact op te nemen.

Vergeet dus niet, succesvol solliciteren valt of staat met het doen van een goed arbeidsmarktonderzoek en het voeren van oriënterende gesprekken.

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>