Succesvol solliciteren Stap 4: Maak gebruik van social media

Social MediaSocial Media als LinkedIn, Twitter en Facebook; pakweg tien jaar geleden bestonden deze sociale netwerksites nog niet eens, maar vandaag de dag zijn ze niet meer weg te denken. Hoe vind je tegenwoordig nog een baan, zonder via LinkedIn, Facebook en Twitter je netwerk op de hoogte te stellen van het feit dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging? Je kunt het je als ambitieuze Young Professional niet permitteren om geen professioneel Social Media profiel te hebben, laat staan onvindbaar te zijn online.

Succesvol solliciteren: 10 Tips om het maximale rendement uit LinkedIn te halen:
  1. Plaats een professionele, recente en duidelijke foto van jezelf. De statistieken wijzen uit dat profielen met een foto 30% vaker worden bezocht.
  2. Vul het veld naast je foto, de ‘professional Headline’ in. Het is het eerste wat mensen zien als ze jouw LinkedIn-profiel vinden. Kies voor steekwoorden in plaats van uitsluitend je functietitel om te beschrijven wie je bent. Dit vergroot je vindbaarheid, ook in Google.
  3. De status update: ‘share an update’ Wat je hier invult verschijnt bij jouw eerstegraads contacten. Je kunt hier bijvoorbeeld  een vraag stellen over een potentiële baan. Wees hierbij altijd concreet, hoe specifieker de vraag, des te gerichter de antwoorden. Maak er gebruik van, het zorgt ervoor dat je weer even in beeld bent bij jouw netwerk en men ziet waar jij mee bezig bent.
  4. Beschrijf in de samenvatting kort en krachtig wie jij bent, wat je te bieden hebt en waarvoor mensen een beroep op jou kunnen doen. Dit is de plek om jouw elevator pitch (zie blog Succesvol solliciteren Stap 3: personal branding) te formuleren. Kies ook hier voor de juiste steekwoorden, om je vindbaarheid te vergroten.
  5. LinkedIn is meer dan een cv alleen. Wees zo volledig en uitgebreid mogelijk in je beschrijving van je ‘Past description’ en ‘Education’  zonder echter in onbelangrijke details verzeild te raken. Zorg voor een rode draad in je werkervaring, schrijf resultaatgericht en met de juiste functietitels.
  6. Een cv hoef je pas aan te passen op het moment dat je hem nodig hebt, voor een LinkedIn-profiel gaat dit niet op. Je profiel dient altijd up to date te zijn;
  7. Maak het recruiters gemakkelijk en vermeld je emailadres en je telefoonnummer op je profiel.
  8. Aanbevelingen zorgen ervoor dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Schroom dan ook niet om (voormalig) leidinggevenden en opdrachtgevers om een aanbeveling te vragen;
  9. Wordt lid van ‘groups’, je mag maximaal lid zijn van 50 groepen. Zorg ervoor dat je in ieder geval lid bent van 10 tot 15 groepen en profileer jezelf als actieve professional binnen jouw vakgebied. Recruiters maken veel gebruik van LinkedIn-groepen om na te gaan of er geschikte kandidaten tussen zitten.
  10. Laat het netwerk voor jou werken, voeg daarom vooral mensen toe met een ander referentiekader en beperk jezelf niet tot je eigen vertrouwde kring of branche.

Zijn wij al gelinkt? Nodig mij gerust uit, ik zal je uitnodiging accepteren.

7 Tips om het maximale rendement uit Twitter te halen:
  1. Bij Twitter draait het allemaal om kort en kernachtig, dit geldt dus ook voor je biografie. Hierin kun je in een beperkt aantal tekens laten zien wie jij bent, wat je kunt, wat jou onderscheidt van anderen en wat voor soort baan je zoekt. Kortom een verkorte versie van je elevator pitch. Maak gebruik van passende keywords om ervoor te zorgen dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt.
  2. Twitter met je eigen naam en plaats een professionele foto. Kies bij voorkeur dezelfde foto als op je andere social media profielen om de herkenbaarheid te vergroten.
  3. De grote kracht van Twitter is het netwerk. Hoe meer mensen jij volgt, des te meer mensen jou gaan volgen en des te meer impact een pakkende tweet van jou heeft.
  4. Volg mensen die interessant zijn in het kader van jouw jobsearch. Dit kan een recruiter zijn, maar ook vacaturesites of bedrijven zelf.
  5. Zet bij Twitter niet jezelf en je zoekvraag centraal, maar help anderen, door hun tweets door te sturen (retweeten)/ vragen te beantwoorden en je zult zien dat mensen jou ook een stuk sneller zullen helpen indien nodig.
  6. Maak passende tweets en tref de juiste toon. Alles wat je op Twitter plaatst, blijft zichtbaar op Internet. Bedenk dus goed wat je schrijft en houd er rekening mee dat  deze informatie ook door een potentiële werkgever gelezen kan worden.
  7. Zorg voor een consistent beeld met LinkedIn, maar houd LinkedIn en Twitter wel gescheiden, plaats dus niet je tweets automatisch door op LinkedIn.

Wanneer je social media op een juiste manier inzet, vergroot jij je kans op het vinden van een baan die bij jou past. Zorg dan ook voor een aantrekkelijk en professioneel social media profiel dat in overeenstemming is met jouw personal brand en vergroot daarmee jouw loopbaankansen en mogelijkheden.

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

2 Reacties op Succesvol solliciteren Stap 4: Maak gebruik van social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>