Uitgeput na een werkdag? 7 tips om je energie te hervinden

young professionals, young professional, loopbaanbegeleiding, loopbaanadvies, loopbaancoaching, hoe vind ik een baan, ik zoek een baan, outplacement, cv check, LinkedIn profiel checkAls ik aan cliënten vraag hoe het met ze gaat, hoor ik maar al te vaak hoe druk zij het hebben. Zij rennen van hot naar her en raken steeds meer uitgeput van hun eigen drukke programma.

Herken je het gevoel dat je je van de ene afspraak naar de andere haast en de ene klus nog niet af is of de andere zich alweer aandient? En plof je aan het eind van de dag negen van de tien keer uitgeput op de bank? Dan is hier het goede nieuws: het kan ook anders.

  1. Stel prioriteiten
    In plaats van te reageren op de dingen die op je afkomen, kies je bewust wat je die dag wel en niet wilt doen. Neem de tijd om voor het werk, thuis en het weekend op een rij te zetten wat je prioriteiten zijn. Benoem per aspect niet meer dan twee prioriteiten om te voorkomen dat je alsnog alleen maar bezig bent met het afwerken van je to do list.
  2. Ga naar buiten
    Zorg ervoor dat je regelmatig- het liefst minstens een keer per week- wat tijd doorbrengt in de natuur. Ga wandelen in het bos, hardlopen over de hei of uitwaaien op het strand. Zet daarbij je zintuigen open: snuif de frisse lucht op, voel de wind door je haren en kijk je ogen uit.
  3. Let op je ademhaling
    Neem een paar keer per dag bewust de tijd om rustig diep in en uit te ademen. Vul je longen maximaal en laat ze daarna helemaal leeglopen. Een goede, diepe ademhaling is essentieel voor een gezonde energiehuishouding!
  4. Onderzoek wat je echt leuk vindt
    Denk eens na over waar je van droomt. Probeer dit te doen zonder belemmeringen en zonder smoesjes (‘Ik heb nu een hypotheek’). Heb je altijd al schrijver willen worden? Fotograaf? Leraar? Of droom je van je eigen restaurant? Dat is misschien niet meteen mogelijk, maar vraag je af wat het is dat je zo aantrekt. Is dat het koken zelf? Het runnen van een restaurant? Het bezig zijn met klanten? Misschien zou je eens een tijd in een restaurant kunnen werken om te kijken wat je er zo in aantrekt?
  5. Verzet je niet tegen negatieve gevoelens
    Heb je een slechte dag gehad? Ruzie met een collega? In plaats van hard door te rennen, kun je beter pas op de plaats maken en er rustig voor gaan zitten of een stukje wandelen om het negatieve gevoel helemaal tot je te laten komen. Overdrijf het zelfs iets, dus laat je tranen de vrije loop of gooi je woede eruit. Je zult zien dat die golf van verdriet of woede dan ook weer weg kan gaan. In plaats dat je slachtoffer bent van je eigen emoties, heb je heft weer in eigen handen.
  6. Plan bij grote drukte juist ontspanningsmomenten in
    Je bent misschien geneigd om in tijden van grote drukte de ontspanningsmomenten, een avondje naar de sauna, een avond met vrienden, het eerst te schrappen. Doe dit echter niet. Laat de leuke en ontspannende bezigheden juist toenemen met de drukte van je agenda. Ga dus in een drukke week juist wel op het strand uitwaaien of met vrienden naar de kroeg. Een fifty-fifty balans tussen drukte en ontspanning is misschien niet altijd haalbaar. Zorg er in ieder geval voor dat je doordeweeks minstens twee leuke dingen doet en laat die twee rustpunten heilig zijn.
  7. Stop met vergelijken
    Verdient je zus zo’n goed salaris en heeft die vriend zo’n leuke baan? Deze beelden kunnen flink door je hoofd spoken. Vraag je eens af wat zij er voor over hebben om tot die prestaties te komen? Een goed salaris? Werkt jouw zus negen van de tien keer over, terwijl jij ‘s avonds gaat sporten of met vrienden afspreekt? Een betere baan? Daar kleven ook altijd nadelen aan. Kijk naar de leuke dingen in je eigen leven en voer een paar kleine verbeteringen door.

Ik wens je veel succes met het hervinden van je energie!

Hartelijke groeten,

Otteline Asselbergs

Deel dit bericht:FacebookTwitterLinkedInEmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>